Elk gesprek begint voor de kast….

header-img
 
”Wordt het jasje-dasje? Of toch iets als smart casual? Wat dat dan ook precies betekent.
   
Elk sollicitatiegesprek begint voor een kandidaat al thuis, voor de kledingkast. Wat moet hij of zij aantrekken om kans te maken op de baan? Wat kan wel, en wat kan niet? Het blijkt elke keer voor veel sollicitanten een interne strijd. Je wilt immers niet overdressed aankomen, maar ook zeker niet underdressed. Je nieuwe baan hangt ervan af!
  
Liever geen sneakers
Uit recent onderzoek onder Nederlandse hbo- en WO-studenten blijkt dat nog behoorlijk traditioneel gedacht wordt over de dresscode tijdens een sollicitatie. Zo vindt 70 procent dat je geen sneakers aan kunt naar een gesprek, en 47 procent is van mening dat eventuele tatoeages goed verborgen moeten blijven. Maar liefst 80 procent van de ondervraagden zegt zich voor een sollicitatiegesprek bovendien het liefst te kleden ‘naar de dresscode van het bedrijf’.
  
Jasje-dasje dan maar?
Dat klinkt mooi, maar daar begint natuurlijk meteen het probleem. Want wat is die dresscode dan precies? Wordt jasje-dasje gewaardeerd? Of liever iets als smart casual? Wat dat dan ook precies betekent… (Oké, korte uitleg: een pantalon of katoenen broek, een net overhemd en eventueel een colbert. Verschillende kleuren mogen gecombineerd worden, enige creativiteit is toegestaan). Of zijn T-shirt en spijkerbroek ook prima?
  
Waarom vertellen we het niet?
Heel veel kandidaten willen het dolgraag weten voordat ze ergens op gesprek gaan, zo blijkt. Ze vinden het een van de belangrijkste dingen voor hun Candidate Experience. Toch communiceren recruiters er slechts incidenteel  openlijk over.
 
Waarom blijft dat bij incidenten? Is het zo moeilijk om er in de uitnodiging een opmerking over te maken? Of misschien zelfs op de site al? Slechts weinig kandidaten durven het rechtstreeks te vragen. Waarom ze daar dan niet wat vaker een beetje mee op weg helpen? Het kan net het verschil maken tussen een ongemakkelijk en een goed gesprek. Meinselect helpt je hier graag mee en geeft van tevoren aan bij wat voor soort bedrijf je op gesprek gaat. Wij kennen onze opdrachtgevers goed en dat is een groot voordeel.  
 

Bron: Werf&