Hoe kun je personeel aan je organisatie binden en blijven boeien?

header-img
 
De krapte op de arbeidsmarkt neemt steeds serieuzere vormen aan. Wij lichten hieronder 4 manieren toe om niet alleen (toekomstig) personeel aan je organisatie te binden, maar ze ook te blijven boeien:
 
Employer Value Proposition
Wanneer u bekend staat als goede werkgever, is het makkelijker om nieuw personeel te werven. Employer Value Proposition (EVP) , een authentiek en onderscheidend werkgeversmerk, is daarom erg belangrijk. Bedenk goed hoe u uw organisatie als werkgever wilt profileren en maak dit verhaal zo persoonlijk mogelijk. Laat de onderdelen van de EVP (organisatie, inhoud van het werk, arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden en mensen) ook terugkomen in uw vacatureteksten.
 
Employer branding
Laat uw werknemers vertellen hoe leuk het is om bij uw organisatie te werken, laat ze fungeren als ambassadeur. Op die manier motiveert u uw bestaande personeel en maakt ze trots op het bedrijf. Zij vertellen een persoonlijk en geloofwaardig verhaal. 
 
Job crafting
Bied uw werknemers de ruimte om aan hun eigen functie te sleutelen. Het doel van job crafting is om de baan zo te boetseren dat deze (beter) aansluit bij de talenten, vaardigheden en competenties van de medewerker. De baan groeit als het ware mee. Laat eenieder doen waar zij goed in is en wat ze leuk vinden.
 
Job carving
Job carving houdt in dat je bestaande functies opsplitst om banen te creëren voor bijvoorbeeld mensen met een beperking of uit een bijzondere doelgroep, zoals statushouders en 55+ers. In plaats van een vacature voor een bestaande functie uit te zetten, haalt u bij het huidig personeel taken weg. U vergroot tegelijkertijd de duurzame inzetbaarheid van uw personeel door ze een rol te geven in de begeleiding.
 

Value brand