Hoe zit het met de ‘betrokkenheid’ van medewerkers?

header-img

Jim Harter is specialist op het gebied van betrokkenheid en stelt dat bedrijven vooral de terminologie veranderd hebben. Zo is het medewerkerstevredenheidsonderzoek een betrokkenheidsonderzoek geworden waarin vragen staan die niets met betrokkenheid te maken hebben. Bij een hoge score zou dan de uitkomst zijn dat de betrokkenheid hoog is terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.

Maar hoe kun je als bedrijf de betrokkenheid vergroten? Dat doe je niet in één dag. De top van de organisatie zal moeten laten zien dat zij hier verantwoordelijk voor zijn en dat zij dit in de bedrijfscultuur moeten laten groeien. Het aanstellen van goede managers is hierin het belangrijkste en dat is niet eenvoudig. Deze managers geven echte aandacht en houden rekening met behoeften en wensen van hun medewerkers. Daarnaast beschikken zij over een vijftal talenten:
1. Ze zijn motivator.
2. Ze kunnen zichzelf en anderen uitdagen om zich te verbeteren.
3. Ze zijn assertief. Ze accepteren hun verantwoordelijkheid.
4. Ze bouwen aan relaties. Ze nemen beslissingen.
5. Ze lossen complexe problemen op en plannen vooruit.
Zelfs na het volgen van uitgebreide trainingen zal slechts drie op de tien personen over deze vijf eigenschappen beschikken.

Dus, organisaties moeten niet achteroverleunen en zich rijk rekenen qua betrokkenheid. Ze moeten er echt werk van maken. Dat start bij de directie, die excellente managers moet aanstellen om te profiteren van de voordelen van betrokkenheid.

Bron: LinkedIn Pulse