Wij geven je 6 redenen om juist wél candidate persona te gebruiken.

header-img
 
De arbeidsmarkt vraagt om een kandidaatgerichte aanpak. Een candidate persona kan daarbij van dienst zijn en meer gekwalificeerde sollicitanten opleveren. Maar waarom toch eigenlijk? 6 redenen op een rij.
 
Een ideaalprofiel van een kandidaat opstellen, is dat nou handig of niet? De meningen erover verschillen, maar wij geloven er wel in. De huidige arbeidsmarkt vraagt nu eenmaal steeds meer om een kandidaatgerichte aanpak. Een aanpak die ‘soft skills’ zoals persoonlijkheid en voorkeuren meeneemt naast ‘hard skills’ als opleiding en werkervaring. Niet gek dus dat steeds meer recruiters candidate persona’s gebruiken op zoek naar meer gekwalificeerde kandidaten én hires.
 
Candidate persona’s stellen je in staat om je ideale kandidaten beter te begrijpen.
 
Candidate persona’s stellen je in staat om je ideale kandidaten beter te begrijpen en in je recruitmentproces beter op hen in te spelen. Belangrijk is daarbij wel dat je niet werkt met één enkele candidate persona, maar juist persona’s opstelt per functie en per profiel. Zo hou je het als ‘referentiekader’ in plaats van als keiharde voorwaarde. Let dus op dat een candidate persona geen ‘tunnelvisie’ creëert; het moet juist méér ruimte bieden voor verschillende (soorten) kandidaten die allen op bepaalde punten overeenkomen met waar jij als recruiter naar op zoek bent.
 
Het kost tijd
Met een candidate persona creëer je als het goed is een compleet plaatje van iemand die jij voor de functie zou aannemen. Zo’n compleet profiel maken gaat niet over één nacht ijs, het kost tijd om gedegen onderzoek te doen en een beeld te scheppen van je ideale kandidaat. In goede candidate persona’s vind je in elk geval de volgende elementen terug:
 
  • Werkervaring en opleiding
  • Demografische kenmerken
  • Toekomstige loopbaan
  • Online gedrag en voorkeuren
  • Ambities, carrièrewensen en uitdagingen
Recruiters die ervoor kiezen om hun hiring proces te versterken met candidate persona’s merken daarbij de volgende 6 verbeteringen op:
 
#1. Je weet waar je kandidaten zich online bevinden
Met een candidate persona kruip je in de huid van je ideale kandidaat. Door goed onderzoek te doen en te luisteren kom je erachter waar ze hun informatie vandaan halen en welke sociale netwerken ze graag gebruiken. Dit kan per vacature enorm verschillen. Zo vind je een ideale zorghulpverlener wellicht eerder op Facebook en zit een consultancymanager vaker op LinkedIn. Het is dus belangrijk om per vacature een ideale kandidaat op te stellen; want elk profiel is anders.
 
#2. Je weet hoe je kandidaten het beste kunt bereiken
Zodra je weet waar je kandidaten zich online bevinden, moet je weten hoe je hen dan het beste kunt bereiken. In welke vorm kun je het beste contact proberen op te zoeken? Werkt het goed om deze kandidaten persoonlijk een bericht te sturen of is het beter om ze naar je werkenbij-site te trekken? Ook de manier van communicatie kan per vacature en ideale kandidaat verschillen. Welke tone-of-voice gebruik je? Hoe leg je de link tussen jouw organisatie en de kandidaat?
 
#3. Je ontdekt sneller welke kandidaat een good fit is
Heb je een duidelijk beeld geschetst van je ideale kandidaat? Dan wordt het makkelijker in te schatten of deze potentiële werknemers bij de functie en organisatie passen. Een goede candidate persona geeft je niet alleen inzicht in ervaring en opleiding, maar ook in persoonlijke aspecten als ambities, uitdagingen en drijfveren. Bepaalde karakters passen beter binnen een bepaalde werkcultuur dan andere. Een candidate persona kan dat helder maken.
 
#4. Je kunt je vacatures beter afstemmen op wie je wilt aantrekken
Hoe duidelijker jouw beeld van de ideale kandidaat, hoe beter je de vacature kunt laten aansluiten op zijn of haar wensen en behoeften. Zo kunnen voor bepaalde profielen bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijker zijn dan voor andere.
 
Hoe duidelijker jouw beeld van de ideale kandidaat, hoe beter je de vacature kunt laten aansluiten op zijn of haar wensen.
 
Het kan ook zijn dat je bepaalde aspecten van werken voor jouw organisatie wilt uitvergroten om je ideale kandidaat daarmee aan te spreken. Denk: ontwikkelingsmogelijkheden voor millennials. Logischerwijs kunnen zulke aspecten per profiel en vakgebied verschillen. Daarom is het cruciaal om per functie een candidate persona op te stellen.
 
#5. Je versterkt de waarde van recruitmentmarketing
Door te kijken door de ogen van je ideale kandidaat ontdek je hoe je jouw recruitmentmarketingactiviteiten beter afstemt. Je krijgt inzicht in belangrijke uitdagingen en pijnpunten waar je jouw communicatie op kunt focussen. Hierdoor krijgt jouw communicatie meer waarde naar de kandidaten toe. En dat wekt niet alleen meer betrokkenheid op, maar ook een verbeterde employer branding en candidate experience. Je communicatie is namelijk in lijn met je doelgroep en zo kunnen ze zich eerder vinden in wat je communiceert.
 
#6. Je verbetert je recruitmentstatistieken
Candidate persona’s helpen je door het hele recruitmentproces en hebben invloed op bijna alle recruitmentstatistieken.

 

  • Denk aan de hoeveelheid mensen die hun sollicitatie voltooien. Als je voor een bepaalde vacature bijvoorbeeld flexwerkers en millennials wil aantrekken, wil je er in elk geval voor zorgen dat je vacaturepagina mobielvriendelijk en kort is.
  • Of kijk naar de time-to-hire. Als je precies weet welk profiel het meest geschikt is voor vacature X, bespaar je enorm veel tijd als je geen energie besteedt aan kandidaten die niet binnen dit plaatje passen.
  • Als laatste heeft een goede candidate persona invloed op de kwaliteit van jouw volgende hire. Maak je de vacature op maat voor je ideale kandidaat, dan herkent hij of zij zich er veel sneller in. De kandidaat kan beter beslissen of hij of zij past en jij kunt ook beter inschatten of een kandidaat binnen het profiel past. Op deze manier trek je dus beter passende kandidaten aan én schat jij beter in welke kandidaat al dan niet goed past.

Bron: werf-en.nl