MEINSELECT:

Werving, selectie

en detachering

in bouw en vastgoed

Hoe behoud je young professionals?

04 september 2018

millennials
 

De millennials, geboren tussen 1980 en 2000, betreden steeds meer de arbeidsmarkt. 

Voor werkgevers is het slim om op deze generatie in te spelen en ervoor te zorgen dat je bedrijf aantrekkelijk is voor millennials. 

 

Uit onderzoek blijkt dat veel millennials (90%) hun eerste baan binnen een jaar verlaten. Bijna 75% van de dertigers denkt na een paar jaar werken ‘wat wil ik echt?’ ‘is dit het nou echt?’. Deze vragen ontstaan vaak vanuit een gevoel van maakbaarheid van het eigen geluk en een stukje ontevredenheid over de huidige werksituatie. te spelen en ervoor te zorgen dat je bedrijf aantrekkelijk is voor millennials.

 
De ‘gouden bergen’ die bij de start van de baan zijn beloofd blijken nauwelijks stand te houden in de praktijk. Logisch dat dit leidt tot wrijving. Komt dit door de werkgever of de millennial? 
De werkgever: haalt de millennial enthousiast binnen. Biedt een opleiding of traineeship en uitdagende vraagstukken organisatie breed. 
De millennial: in een rechte lijn omhoog de carrièreladder beklimmen. Er wordt niet gevraagd naar de mogelijkheden om zich op te kunnen werken waardoor er onrealistische verwachtingen ontstaan. 
 
Dit wordt versterkt omdat uit onderzoek blijkt dat millennials niet zoeken naar banen voor een lange duur. Hiermee is de verschuiving in loyaliteit zichtbaar. Een organisatie is maar een tijdelijk iets. De eerdere generaties waren trouw aan hun werkgever. De millennial is loyaal aan professie. Voor velen is een jaar in dienst al lang genoeg om door te kunnen ‘jobhoppen’. 
 
Hierdoor kennen organisaties een hoog personeelsverloop onder de jongste generatie. Buiten het verloop kent de millennial ook veel stress. Namelijk 1 op de 5 vrouwen tussen de 25 en 35 jaar heeft last van stress- en burn-outklachten. Hier is een vrij logische verklaring voor: veel hoogopgeleide vrouwen kiezen ervoor om na hun dertigste te beginnen met kinderen. Hierdoor krijgen zij te maken met de druk van het gezin naast hun dagelijkse werk. Neem hierbij de dilemma’s voor de dertigers en voilà het plaatje van keuzestress, perfectionisme en de torenhoge verwachtingen zijn compleet. 
 
Helaas kost dit wel veel organisaties enorm veel geld. Hoeveel tijd kost het namelijk om iemand in te werken, een relatie met je leidinggevende en collega’s op te bouwen. Dit wordt alleen niet altijd meegenomen in de berekeningen die organisaties maken. Dit maakt het wel interessant om te achterhalen waarom millennials een organisatie verlaten. Dit wordt in de huidige exitgesprekken niet achterhaald omdat dit puur op de functie is gericht. 
 
De millennials willen goede arbeidsvoorwaarden, competenties kunnen ontwikkelen en een hoog salaris voor het kopen van een huis. Toch zijn dit geen redenen om te kiezen voor een organisatie of om er te blijven. 
 
Deze generatie is opgegroeid met directe behoeftebevrediging, oftewel een welvaartsmaatschappij. Mooi voorbeeld hiervan is: voor 23:00 uur besteld, morgen in huis. Deze welvaartsmaatschappij biedt allerlei mogelijkheden maar kent ook de keerzijde: de prestatiedruk. De millennials zijn daardoor doordrongen van de gedachten dat je geluk kunt maken en je geluk wordt bepaalt door keuzes. Een gevolg hiervan voor velen is (keuze)stress. Dit wordt versterkt door hoge ambities, grenzeloze mogelijkheden en de mogelijkheden om te vergelijken op social media. 
Opgroeien in een verwachtingsvolle samenleving contact maakt oprechte aandacht zeldzaam. Niet alleen aandacht op het werk maar ook van bijvoorbeeld ouders. Doordat iedereen zoveel aandacht heeft voor onder andere de smartphone is er weinig ruimte voor small talk, en dus geen oprechte aandacht. 
 
Hier ligt dan ook de kans voor organisaties. Wanneer organisaties hun young professionals vanuit sociale benadering benaderen dan valt er beter te begrijpen wat deze generatie zoekt en waarom ze weggaan. Door te vragen naar de behoeften wordt er niet gedacht vanuit een functiehuis, wat dus een wezenlijk verschil is. 
 
Leren vragen naar de sociale behoeften gaat niet van nature. Het is iets wat je moet leren. Dit leer je wanneer je nieuwsgierig bent en leert door te vragen. Daarnaast moeten de young professionals leren dat zij de juiste vragen stellen. Hierdoor kunnen de verwachtingen van het werkveld realistischer worden. 
Door feedback te vragen kan op een verkapte manier een betekenisvolle relatie worden opgebouwd met (senior)collega’s en je leidinggevende. Wanneer je je laptop dichtklapt en je smartphone op tafel laat liggen ontstaan er zinvolle gesprekken onderling. Dat is niet het enige positieve, het gaat je helpen om de millennial bij je te houden!  

 

 

Elke woensdag de laatste vacatures in je mailbox

Meinselect B.V.