Opdrachtgever, hoe gaat u om met afgewezen kandidaten?

header-img

Op Recruiter.com beschrijft voormalig HR-professional Kazim Ladimeji hoe feedback in de verschillende stadia van de sollicitatieprocedure op de sollicitant overkomt. Meinselect zet het voor u op een rijtje, doe er uw voordeel mee of besteed het uit.

 

Feedback geven in 3 stappen:

 

De eerste afwijzingen

Als de stapels cv’s zijn doorgenomen, moet een grote groep kandidaten worden afgewezen. Zij willen natuurlijk graag weten waarom zij niet in aanmerking komen voor de functie. Als het om een groot aantal mensen gaat, is het vrijwel niet te doen om iedereen deze persoonlijke feedback te geven. Wat u wél kunt doen, is een lijst maken met de criteria van de functie en de minimale eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. De kandidaat kan dan zelf zien waarom hij of zij niet door kan gaan naar de volgende ronde. Natuurlijk zijn er altijd mensen die met vragen zitten. Geef hen de gelegenheid om contact op te nemen, sta open voor feedback waar de kandidaat van kan leren.

 

Afwijzing na het eerste gesprekkandidaten afwijzen

Kandidaten die na het eerste gesprek moeten worden afgewezen, kunnen dit het best schriftelijk krijgen medegedeeld. Als het om een klein aantal mensen gaat, gaat de voorkeur uit naar persoonlijke feedback. Gaat het om grote aantallen? Vermeld dan duidelijk in de brief dat u graag persoonlijke feedback geeft als dat gewenst is. Uit onderzoek blijkt dat slechts 10% hier gebruik van maakt.

 

Afwijzing na meerdere gesprekken

Een kandidaat die twee of meer gesprekken heeft gehad, heeft al veel tijd en energie gestoken in de procedure. Bovendien is er een bepaald vertrouwen opgebouwd in deze periode. Deze kandidaten moeten telefonisch te woord worden gestaan door degene die de sollicitatiegesprekken heeft gevoerd.

 

Dit gesprek dient goed voorbereid te worden en de tekortkomingen van de afgewezen kandidaat moeten besproken worden, in het kader van de functie. Geef de kandidaat opbouwende kritiek zodat hij of zij weet wat hij kan verbeteren. Bespreek zowel sterke en zwakke punten en geef hierbij concrete voorbeelden.

 

Tenslotte kunt u de kandidaat uitnodigen een volgende keer weer te solliciteren. Leuker kunt u het niet maken…

 

Vindt u dit allemaal te veel moeite en denkt u dat u net zo goed niets kunt doen? Realiseert u zich dan dat het niet geven van feedback altijd als negatief wordt ervaren en dat dit schadelijk is voor uw imago. Bovendien is de sollicitant ook een potentiele klant en u wilt toch geen klanten kwijtraken?