Vernieuwing in de bouw

header-img

 

Schrijfster Marjet Rutten is zelf al sinds 1998 werkzaam in de bouwsector en richtte BouwKennis op. Sinds 2010 treedt zij op als adviseur in de bouw-,installatie- en vastgoedsector. ‘Ik organiseer en adviseer en zie mijzelf graag als aanjager van vernieuwing.’ Daarnaast houdt Marjet regelmatig lezingen en geeft ze workshops.

 

Wat kunt u van het boek verwachten? Hieronder een aantal onderwerpen die worden behandeld:

• Vernieuwen, veranderen, innoveren – wat is het en waarom zou je?

• Ontwikkelingen in de markt

• Hoe organiseer je vernieuwing intern? Wie betrek je wanneer waarbij? Hoe ontwikkel je medewerkers?

• Hoe leid je effectief een verandering?

• Wat is belangrijk bij de communicatie?

• Hoe ga je om met cultuur en (hoe) kun je die veranderen? Hoe kun je omgaan met weerstand?

• Hoe bouw je een veranderplan op? Welke fases doorloop je en welke hulpmiddelen/strategieën kun je bij die fasen gebruiken?

• Tips en tricks bij vernieuwingsprocessen

 

Het boek bevat een aantal cases. Eén ervan gaat over Blauwhoed:

 

Extreme scenario’s als uitdaging

Doordat de aandeelhouders de financiële storm uit Amerika zagen aankomen, ging in 2007 het roer bij ontwikkelaar Blauwhoed radicaal om. Dat begon met de uitwerking van verschillende scenario’s. Wat kan er gebeuren? Een kopersstaking? Financiering verandert?

 

De omzet van ontwikkelaars keldert met meer dan 70%? En wat doen wij dan? Blauwhoed pakte op basis van deze scenario’s de hele organisatie aan door riskante projecten voor de bouwvak van 2008 (en val van de banken) te verkopen, af te waarderen, de kostenkraan dicht te draaien en te reorganiseren.

 

De organisatie werd 70% ingekrimpt en nieuwe mensen werden aangenomen om de cultuuromslag naar het nieuwe Blauwhoed kracht bij te zetten. Het bedrijf richt zich nu specifiek op woningen en kantoren die het op maat ontwikkelt met eindgebruikers.

 

Blauwhoed doet nu waar het echt goed in is en levert hierdoor veel toegevoegde waarde. Hierbij is de belofte naar klanten en partners dat ze verrassend verder komen. Altijd.

 

Deze nieuwe aanpak heeft veel consequenties voor het ontwikkelproces, maar de aller- grootste verandering was de noodzakelijke cultuuromslag. Van een grote, zendende, productgerichte organisatie naar een compacte, flexibele en antwoordgerichte organisatie. Blauwhoed heeft zichzelf volledig ‘ontmanaged’. Om alle vernieuwingen goed te realiseren gebruikt het bedrijf OGSM (Objectives, Goals, Strategies en Measures), een businessplan op één A4.

 

Het heeft een wendbare, flexibele organisatie opgeleverd die snel kan inspelen op veranderingen.

 

Maar ook: enorme betrokkenheid in de organisatie die onmisbaar is voor succes. Naast een hogere productiviteit en lagere kosten levert dit energie, drive, ondernemerschap en passie op. Betrokkenheid van medewerkers staat daarbij centraal. Uit onderzoek blijkt dat als 60% van de medewerkers ‘fully engaged’ is, dit leidt tot klantverwondering. In 2011 was 42% van de medewerkers ‘fully engaged’ en 36% ‘nearly’. In 2012 was dit 73% en 18%. (www.blauwhoed.nl)

 

Dankzij dit soort concrete en levendige voorbeelden, leest dit boek als een trein.

 

Nog geen abonnee op onze nieuwsbrief? Schrijf u dan nu in! Daarmee maakt u kans op dit vernieuwende boek!

 

Button ik zoek bouwpersoneel

Lees hier meer over onze werkwijze